Język hiszpański – poziom podstawowy A1
Kurs podstawowy przeznaczony jest dla słuchaczy, którzy nie uczyli się języka hiszpańskiego. Studenci rozwijają podstawowe sprawności językowe oraz strategie uczenia się i kompetencje społeczne, a także poszerzają wiedzę ogólną. Lektor jest organizatorem procesu nauczania i uczenia się, doradcą oraz przewodnikiem, ale końcowe efekty uczenia się zależne są od uczestników kursu – ich wkładu pracy i gotowości do pracy. Do osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się studenci powinni przeznaczyć minimum 60 godzin na naukę języka poza salą zajęciową, czyli w ramach pracy własnej.
Podstawowe informacje
- Termin rozpoczęcia: 03.09.2024
- Wykładowca: Hanna Torrent
- Liczba godzin: 40
- Cena za kurs: 850 zł
- Cena za egzamin: 150 zł
- Maksymalna liczba osób: 10
- Forma kursu: zajęcia online prowadzone na platformie Google Meet
Cel kursu
- Umożliwienie porozumiewania się w typowych sytuacjach życiowych
- Stymulowanie studenta do samodzielnej pracy i motywowanie do nauki języka
- Ukazanie kultury krajów hiszpańskojęzycznych i zainteresowanie nią słuchaczy
- Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej w zakresie czterech głównych sprawności językowych na poziomie podstawowym
Opis kursu
Treści nauczania obejmują:
- Zagadnienia tematyczne:
– informacja o sobie samym i innych osobach (imię i nazwisko, narodowość, miejsce zamieszkania, telefon, mail, wiek, zawód, stan cywilny, itp.) • powitania, pożegnania • rodzina, wygląd zewnętrzny osób, charakter • opisywanie kraju, miasta, ich atrakcji turystycznych, położenie geograficzne • dzielnica, miejsca publiczne, środki transportu • jedzenie, zakupy (sklep spożywczy, restauracja) • czas (miesiące, dni tygodnia, daty, godziny) • czynności codzienne, częstotliwość ich wykonywania • czas wolny, zainteresowania • pogoda • ubranie (sklep z odzieżą), kolory • kultura krajów hiszpańskojęzycznych: podstawowe informacje o Hiszpanii i o krajach Ameryki Łacińskiej (geografia, sztuka, gastronomia, turystyka, literatura, muzyka, etc.) - Zagadnienia gramatyczno-leksykalne:
– rodzajniki, tworzenie rodzaju żeńskiego, liczby mnogiej, zgodność przymiotników i rzeczowników • zaimki wskazujące, dzierżawcze, pytające, nieokreślone • liczebniki główne i porządkowe • czasowniki ser, estar, tener, hay • czas teraźniejszy (czasowniki regularne, nieregularne, zwrotne) • zaimki dopełnienia bliższego i dalszego (podstawowe informacje) • czasownik gustar i inne jemu podobne (encantar, parecer, interesa) • przyimki a, de, en, con, para, por • przysłówki częstotliwości siempre, nunca, una vez por semana, etc. • konstrukcja peryfrastyczna tener que+ infinitivo • forma nieosobowa z se, np. se producen vinos - Funkcje językowe:
– witanie i żegnanie się, np. Hola, adiós • przedstawianie siebie i reagowanie na przedstawianie nas przez inne osoby, np. Me llamo Juan, ¿y tú?, Mucho gusto, Encantado/a. • kurtuazyjne pytanie o samopoczucie w momencie przywitania ¿Cómo estás? Estoy bien, ¿y tú? • radzenie sobie w sytuacji niezrozumienia: proszenie o powtórzenie lub mówienie wolniej, np. ¿Puedes repetir, por favor? Más despacio, por favor, ¿Qué significa….? • pytanie i udzielanie informacji na temat podstawowych danych osobowych takich jak: imię i nazwisko, narodowość, zawód, stan cywilny, adres, mail, telefon, np. ¿Cuál es tu teléfono/tu correo electrónico? ¿De dónde eres? etc. • mówienie o stopniu pokrewieństwa w rodzinie, opisywanie osób. Es mi padre, tiene 45 años, es alto y delgado. • opisywanie miasta, miejscowości: położenie geograficzne, podstawowe elementy urbanistyczne, miejsca publiczne, usługi, np. Es una ciudad turística, en mi barrio hay de todo… • pytanie o drogę i wyjaśnianie jak dojść lub dojechać, kupowanie biletu, np. ¿Dónde está la oficina de turismo? Coge la primera a la izquierda, … dos billetes, por favor • pytanie o cenę produktów w sklepie, na targu, zamawianie jedzenia w restauracji, np. ¿Cuánto cuesta…?, Para mí, un agua mineral. • określanie daty, godziny El dos de mayo, son las tres • mówienie o swoim dniu, weekendzie: czynnościach dnia codziennego, czasu wolnego i ich częstotliwości, np. Me levanto a las ocho, los fines de semana practico deportes, dos veces por semana…. • mówienie o swoich zainteresowaniach, ulubionych zajęciach, preferencjach, np. Me gusta ir al cine, me interesa …. • porównywanie, np. El taxi es más caro que el autobús • mówienie o pogodzie, np. Hoy hace buen tiempo. • wyrażanie opinii, np. Creo que… • mówienie o umiejętnościach, możliwościach, np. Sé bailar, puedo hacerlo • wyrażanie obowiązku, np. Tengo que estudiar
Korzyści
Po zakończeniu kursu osoba studiująca potrafi:
Słuchanie
- wysłuchać bardzo prostych pytań i wypowiedzi, wymawianych wyraźnie i powoli • pytania i informacji na temat danych osobowych i innych elementów opisywania osób takich jak: zawód, rodzina, wygląd zewnętrzny, zainteresowania, samopoczucie etc. • prostą rozmowę na temat jedzenia, pytania sprzedawcy, kelnera • nieskomplikowaną wypowiedź na temat dnia codziennego i wolnego • komunikat o odjazdach i przyjazdach środków transportu i o godzinach funkcjonowania niektórych miejsc publicznych • polecenia nauczyciela na zajęciach i zareagować na nie • informację jak dojść do pożądanego miejsca • propozycję spędzenia wolnego czasu
Czytanie
- przeczytać prosty opis miejsca np. w broszurze turystycznej • rozkłady jazdy środków transportu, podstawowe komunikaty w miejscach publicznych • menu w restauracji • krótki i prosty mail, list nieformalny, pocztówkę, wiadomość tekstową sms • informację o danych osobowych w formularzu i dokumencie stwierdzającym tożsamość
Pisanie
- wypełnić formularz rejestracyjny w Internecie, hotelu, wniosek o zapisanie się na kurs np. językowy • napisać mail do znajomego przekazując podstawowe informacje o sobie np. na temat upodobań, zajęć codziennych, rodziny, otoczenia, form spędzania wolnego czasu • pisać proste pojedyncze zdania
Mówienie
- przywitać się, pożegnać się, przedstawić siebie i znajomych, podziękować • przekazać podstawowe informacje o sobie, o rodzinie, o swoich zainteresowaniach, o czasie wolnym, o swojej codzienności, otoczeniu i zajęciach • zapytać o drogę, kupić bilet • zapytać o cenę produktów • porozumieć się z kelnerem w restauracji i barze. • odpowiadać na sformułowane wprost pytania wypowiadane bardzo powoli i wyraźnie • zadawać proste pytania i odpowiadać na nie • stosować się do krótkich, prostych wskazówek • formułować bardzo krótkie, pojedyncze wypowiedzi • przedstawić własną opinię w nieformalnej rozmowie ze znajomymi, wyrażając swoją zgodę lub jej brak • uzyskać i przekazać konkretne informacje
Terminy zajęć
03.09.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
10.09.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
17.09.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
24.09.2024 (wtorek): 18:30 -20:00
01.10.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
08.10.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
15.10.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
22.10.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
29.10.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
05.11.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
12.11.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
19.11.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
26.11.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
03.12.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
10.12.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
17.12.2024 (wtorek): 18:30 – 20:00
07.01.2025 (wtorek): 18:30 – 20:00
14.01.2025 (wtorek): 18:30 – 20:00
21.01.2025 (wtorek): 18:30 – 20:00
28.01.2025 (wtorek): 18:30 – 20:00